Cross scooter aanschaffen

Cross scooters worden steeds populairder. Naast crossmotors en quads worden scooters steeds vaker gebruikt om te crossen op een zandbaan.

Een cross scooter is een stuk goedkoper om aan te schaffen dan bijv. een crossmotor. Ook hierdoor wint de cross scooter aan populariteit.

De kracht van een cross scooter is wel een stuk minder dan bijvoorbeeld een crossmotor.

Een cross scooter aanschaffen doe je meestal niet door er een te kopen die al kant en klaar is.

Een cross scooter bouw je meestal zelf. Er worden wel eens scooters die geschikt zijn om te crossen aangeboden op marktplaats, maar vaak zijn die oud en versleten.

Een eigen scooter om mee te crossen bouw je door een scooter te nemen die gemakkelijk opgevoerd kan worden. Daarnaast moeten er crossbanden op geplaatst worden. Als je dat gedaan hebt dan heb je een cross scooter.

Een omgebouwde bromscooter mag niet gebruikt worden op de weg. Wel mag je met een dergelijke tweewieler crossen op privé terrein of op een crossbaan.

Als je een snelle krachtige scooter wil hebben dan kun je overwegen om een motorscooter te nemen. Het voordeel hiervan is dat deze mogelijk wel op de openbare weg mag. Je hebt uiteraard wel een motorrijbewijs nodig.

Een motorscooter heeft bijna altijd een krachtige motor. Toch kun je ook een motorscooter opvoeren.

scooter cross

Scooter opvoeren en gereed maken voor te crossen

Als je een scooter alleen wil gebruiken voor te crossen en dit ook daadwerkelijk op een privé terrein of crossbaan doet dan kun je eigenlijk alles met de scooter doen qua opvoeren.

Let wel altijd op je veiligheid en bespaar niet op crosskleding.

De meeste scooters zijn vanuit de fabriek begrensd. Zeker de bromscooters zijn vaak flink afgeknepen. De reden hiervoor is dat een Nederland er een maximale snelheid van 50 km per uur is voor bromscooters.

Hoe worden scooter begrensd:

  • Vario-ring
  • Sproeier
  • Prop in uitlaat
  • Luchttoevoer naar carburateur

Deze begrenzingen kun je weghalen, waardoor de scooter sneller gaat rijden. Soms moet je iets vervangen.

De varioring moet je bijvoorbeeld verwijderen, zodat deze niet meer kan begrenzen.

De sproeier is meestal relatief klein. Met andere woorden de sproeier laat minder benzine door. Door een grotere sproeier te nemen krijgt de carburateur meer benzine en zal de scooter sneller gaan.

Soms zit er een prop in de uitlaat. Door deze te verwijderen gaat de scooter sneller.

De luchttoevoer in de carburateur is belangrijk om benzine te verbranden. Als er te weinig lucht wordt toegevoerd krijg je minder verbranding, waardoor de scooter langzamer gaat. Vaak wordt dit geregeld door de luchtfilter. Deze kun je aanpassen of vervangen, zodat er meer lucht wordt toegevoerd en je je scooter opvoert.

Als je je scooter verder wil opvoeren dan kun je nog andere dingen doen, zoals het vervangen van de cilinder.

Het wordt dan wel een stuk duurder. Er zijn complete opvoerpakketten te koop voor bepaalde merk en type scooters.

Om van een scooter een echte cross scooter te maken heb je wel nog crossbanden nodig.

Crossbanden zorgen ervoor dat je gemakkelijk en snel door zand kunt rijden.

Crossbanden worden ook wel noppenbanden genoemd.

Deze kun je bestellen bij veel verschillende brommerwinkels. Je vindt ze ook online.

Welke noppenbanden voor de scooter

Voordat je crossbanden koopt is het verstandig om goed te onderzoeken welke je het best kunt nemen.

Allereerst is de maat van de band heel erg belangrijk. De kwaliteit van de noppenband moet je ook rekening meehouden.

Als het op bandenkeuze aankomt dan is het verstandig om toch eens naar een scooterzaak te gaan om advies in te winnen. Meestal is dit ook beter dan online kopen, want het is best wel lastig om scooterbanden zelf te vervangen.

Scooterbanden zelf vervangen kan wel, maar dan moet je wel het goede materieel hebben. De reden dat het zo lastig is komt doordat de banden een relatief klein formaat hebben. Daarnaast is een dergelijke band stug.

Wil je zelf crossbanden op je scooter leggen heb je in elk geval grote bandenlichters nodig, waardoor je weer extra kosten maakt.

Wil je leren hoe je zelf banden van een scooter vervangt? Lees dan het artikel zelf scooterband vervangen.

Oude beelden van scootercross van Malossi Trofeo

Deze beelden zijn weliswaar oud, maar tonen wel aan wat scooter cross inhoudt.

Het betreft hier race uit 1996 van “Scootercross Malossi Trofeo” in Italië.

Scooter crossen is in Italië erg groot. In Nederland is dit een stuk minder. Sterker nog er zijn geen kampioenschappen met scooters op zandbanen. Dit zou echter nog wel eens op kunnen opkomen de komende jaren.

Het is een leuke en toegankelijke manier om te crossen. Wij hopen dan ook dat iemand een organisatie wil opzetten om dit daadwerkelijk te verwezenlijken.

Waar kun je crossen met een scooter?

Dit is een terecht vraag, omdat er in Nederland bijna geen scootercross professioneel wordt georganiseerd. Zeker geen kampioenschappen, zoals in Italië.

Het lijkt dus moeilijk om ergens te crossen, maar er zijn mogelijkheden, zoals een privé terrein gebruiken van iemand die een stuk land heeft.

Op het moment komt het erop neer dat je eigenlijk zelf (met vrienden) op zoek moet naar mogelijkheden om te crossen met scooter.

Als je ergens op een privé terrein kan crossen dan kun je in elk geval beginnen met het leren crossen met een scooter.

Denk aan privé terrein ook aan weilanden. In sommige regio’s, zoals in de Achterhoek worden regelmatig cross-events georganiseerd op weilanden.

Er zijn fora, maar ook facebook groepen waar je scooterfanaten kunt spreken. Soms komt je zo achter activiteiten die aan scooter cross zijn gelieerd.

De meeste van deze evenementen worden georganiseerd voor crossauto’s. Woon je in een regio waar evenementen met crossauto’s worden gehouden neem dan eens contact op met de organisatie. Zeker als je begint met scootercross is het mogelijk een optie om eens te vragen of je bij een event eens met je scooter gebruik mag maken van de crossbaan voor crossauto’s.

Er zijn ook crossbanen die scooters toestaan om daar te crossen. Neem contact op met crossbanen in de buurt.